woensdag 6 maart 2019

Count down...

Tik tik tik tik tik...
het aftellen is nu echt begonnen.
Over exact een week, woensdag 13 maart 2019,  vertrekken Wouter en ik om 22:30 uur  in Zaventem met Ethiopian Airlines richting Cape Town, het Mtb-paradijs op aarde. Met een tussenstop in Addis Ababa Bole komen we aan op donderdag om 13:45 uur. Een ferme vlucht als je het mij vraagt. Nog nooit zat ik zo lang op een vliegtuig. Hopelijk kan ik wat slapen. Een lekker gevarieerd ontbijt zal het ook niet zijn op donderdagmorgen... dus weet ik nu al dat de buik ferm zal knorren als we uitstappen in Cape Town.

Maar de bedoeling is om zoveel mogelijk aan de positieve zaken te denken. Eén daarvan is het weer daar ter plaatse. We kennen allemaal meteovista.be hiervoor. 14-daagse weersvoorspelling ... bekijk ze zelf maar... als dat niet positief is!!

De proloog op zondag 17 maart 2019 rijden we net voor de middag. 10:16 uur om precies te zijn. Daar zijn we zeer tevreden mee. Voor onze eerste zware rit op maandag, in de buurt van Hermanus, zal het al onmiddellijk wennen zijn aan de warmte. Veel warmer hoeft het dan ook niet te zijn om zo'n zware fysieke inspanningen te leveren.
Daarom dat ik dan ook beslist heb om geen zadeltas te nemen maar een extra drinkbus op de fiets.
Mijn fiets is ondertussen klaar voor de prachtige trails. Ongeveer een jaar en 4 maanden nu rijd ik met mijn Scott Spark RC World Cup. De kenners weten dat er hier maar 1 drinkbushouder mogelijk is. Dat is dan ook het enige minpunt aan deze mountainbike volgens mij. Maar dat kan opgelost worden door een houder te monteren aan de zadelpen, onder het zadel achteraan. Alle geluk dat ik deze enkele keren getest heb de afgelopen weken op en rond de Kluisberg. Al bij de eerste offroad passage bleek mijn extra houder te laag te staan. Omdat dit een fully is, voor de niet-kenners, een volledig geveerde fiets, gaat bij de 'open' stand van mijn achtervering soms de demper zo diep in, dat mijn drinkbus hapert aan mijn achterband. Daar was ik mij dus nog nooit van bewust geweest hoe diep de fiets de schokken opvangt. Dus dit heb ik enkele keren moeten aanpassen.  Mijn Mtb is ondertussen volledig gecontroleerd geweest door Dries van VegaBike. Onze fietsenhandelaar die ons ook sponsort. Alles wat ook maar een klein beetje slijtage vertoonde, werd vervangen. Dus hopelijk blijven de grote technische breuken uit. Kleine onderdelen zullen we meehebben.
oa. een slotje voor onze ketting, blokjes om te remmen, een derailleurpad en binnenbanden, de rest moet standhouden.
Voor de rest vertrouw ik helemaal op mijn Spark. Sinds ik met deze topfiets rij, is het plezier om te biken nog groter geworden. Ik voel me er heel goed op.


Ondertussen zit ik in de laatste fase van de trainingen. Om het met een geleerd woord te noemen, ben ik nu aan het 'taperen'.
Kort uitgelegd betekent 'taperen' het volgende.
Dit is de periode waarin de trainingen worden afgebouwd. Het is de periode dat je je lichamelijk en geestelijk voorbereidt op wat gaat komen. Het is de bedoeling dat je lichaam gaat herstellen van je zware trainingsarbeid. Enkel in de zetel liggen is het dan ook weer niet. Je bouwt de omvang van je duurtrainingen af. Hoe langer de wedstrijd waaraan je deelneemt, hoe vroeger je begint af te bouwen. Om te voorkomen dat de conditie afneemt, is het dan vooral van belang de intensiteit te bewaren. Dit zou moeten zorgen voor een verbetering van de prestatie. Dus af en toe nog een intensieve prikkel aan het lichaam geven maar geen lange inspanningen meer. Ik heb het geluk dat ik momenteel krokusvakantie heb. Ik slaap tot ik wakker word en ik ga een halfuur vroeger slapen dan gewoonlijk. Vanaf dit weekend zal ik ook iets meer koolhydraten eten dan voordien. Veel water drinken doe ik al. Het enige wat minder interessant is, is dat het gewicht wat omhoog gaat. Maar ik weet dat het na een paar dagen in de Cape Epic al opnieuw ok zal zijn. Beter wat meer koolhydraten en vocht in het lichaam dan te scherp aan de start staan volgens mij.
Daarom dus dat het lichaam/benen wat raar doen. Het doet je wat twijfelen. Je wil nu superbenen hebben maar je voelt die nog niet zo aan. Afwachten dus tot volgende week.
De Belgische deelnemers aan de Cape Epic 2019 zijn talrijk. Er zouden zo'n 53 bikers aan de start staan. Het vijfde land qua deelnemers na Zuid-Afrika, Brazilië, Zwitserland en Duitsland. Ik hoop dan ook dat ik de meeste zal ontmoeten. We delen dezelfde passie aan de andere kant van de wereld. Op vrijdag zijn we welkom bij de Belgische Consul, nl. Dhr. Stouthuysen, voor een babbel en een drankje op de World Party in Southern Sun Hotel. Als dat niet super is!
Dat we daar ons mannetje zullen staan, is een zekerheid! We kijken dan ook uit naar de prestatie van onze beste Belg, Frans Claes. Een echte topper! Ik hoop dat ik hem even kan ontmoeten in zijn kostbare tijd daar.

Vanaf volgende week donderdag zal ik proberen om elke dag een nieuwe post te voorzien vanuit Zuid-Afrika.
Het wordt stilaan tijd om aan mijn valies te beginnen. Hoe ik alles daarin zal krijgen, is me nog een raadsel... dus begin ik maar beter op tijd!

Tot de volgende !!


'Some days are easy, some days are really tough...
Even if your process can't be ideal, you just do the best you can and be proud of it! ' #raceprep



Sponsored by Archi-Co.be, 2Rebuild.be, Van Trimpont, VegaBike, Fietspositionering DM,
                       Bank Delen, Koerskaffee, Scott en Gobik.



2 opmerkingen:

  1. Doe da goed knappe buurman we zijn trots op je als je dat maar weet ..... we volgen je overal vanuit het speelgoed maar ook vanuit Limburg. ... liefs je trotse buren Nick ,Bianca en iben xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben zo trots op jou, geniet van al het moois om je heen, we volgen je ieder dag. Veel succes voor morgen, we duimen beiden voor jou, mag je eerste proloog goed meevallen,veel liefs ma en Alain

    BeantwoordenVerwijderen