maandag 10 september 2018

Godfried van Bouillon

4 uur...
Het nieuws van zondag 9 september...

Ik duw de radiowekker uit. Het is tijd om me klaar te maken voor de Grand Raid Godefroy.
Over exact 30 minuten komt Wouter me oppikken. Vandaag dus een blind date op de mtb...
Ik geniet nog na van de spannende wedstrijden op RedBull TV op zaterdag. De wereldkampioenschappen mtb in Zwitserland... duizenden toeschouwers, prachtig parcours en met 2 mooie winnaars. Dat Nino Schurter wint bij de mannen is natuurlijk geweldig. Al jaren ben ik grote fan. Sinds zijn optreden bij de U23 categorie volg ik hem. Bij de dames een nieuwe naam, Kate Courtney, winnares van de Cape Epic 2018,  samen met Langvad A.
Volgend jaar sta ik dus in Kaapstad aan de start met de beide wereldkampioenen XCO Mtb.
Hoe cool zal dat niet zijn!!!!     

We vertrekken stipt richting Bouillon. Een autorit van ongeveer 2 u.40. Het vroege uur zorgt er mede voor dat de eerste gesprekken langzaam op gang komen. Bij iemand in de auto zitten die je amper kent is niet evident. Maar we zitten op dezelfde golflengte en delen dezelfde passie. Dan valt er altijd wel iets te vertellen. Exact 7 jaar geleden was dit mijn eerste marathon mtb. Toen onderweg voor de eerste keer met Kurt en Lode. Iemand zei me onlangs; 'Toeval bestaat niet' ...
Bij aankomst zakt de temperatuur naar 7 graden. Maar de zon komt al piepen over de stad. We zullen ons wel kunnen opwarmen aan het parcours.
We halen ons startnummer op en staan beide in de eerste box. Heel wat West-Vlamingen aan de start.
Zowel Wouter als ik stellen elkaar voor bij vrienden. 'Is dit je maat voor den Epic?' en 'Amai, succes é gasten' zijn de meest uitgesproken zinnen dit halfuur.

8u.30, het startschot wordt gegeven en we vertrekken voor een rit van 90 km. De vorige jaren stond ik hier voor de 70 km, vanaf de eerste meters volle bak om telkens net naast het podium te vallen bij de Masters 1. Alsof niemand denkt aan wat nog komen zal, zijn de eerste kilometers verre van rustig te noemen. De eerste klim zorgt direct voor verbrokkeling. Wouter neemt het commando van een 10-tal bikers. 'Wat een klimgeit' schiet door mijn gedachten. Ik schuif rustig op en sluit achteraan bij het groepje aan. Ik hou mijn hartslag goed in het oog en spaar zoveel mogelijk mijn krachten. Dit wordt nog een kruistocht, wel 1 met de juiste intentie tussen moedige pedaalridders.
Ik kom na 45 min. een eerste keer naar voor in het groepje. Een zalig technisch stukje in een bos doet me even mijn tactiek vergeten.
Safe, Wisely en Smooth. Deze SWS-tactiek zal belangrijk worden de komende maanden.
Aan de 2e bevoorrading moet Wouter even bijtanken. Ik neem snel wat vast voedsel mee. We zitten even alleen nu, het groepje reed door. Wouter neemt opnieuw het commando en doet dat met verve. Hij klimt nog steeds soepel en dalen doet hij uitstekend. Ik laat telkens wat ruimte in de afdalingen want ik neem net iets minder risico en laat mijn fully het werk doen. Een fully is trouwens een mtb met zowel vooraan als achteraan een vering.
Halfweg rijden we een gemiddelde van 20 km/uur. Niemand rijdt ons nog voorbij en we halen af en toe nog iemand in. Ik blijf verder op hartslag rijden en we vormen opnieuw een groepje van een 5-tal bikers. Ik neem de leiding en blijkbaar heeft niemand daar problemen mee. Ze blijven allemaal netjes achter mij. Ik rij ondertussen de technische stukken met een grote smile want wat is nu leuker dan over deze prachtige paden rijden op zondagmorgen?
Van de 90 km is bijna 80 km offroad. Een ongelooflijk mooie rit. Er komt maar geen einde aan de prachtige bossen. We zien de Semois opduiken en dan weten we dat de finish er bijna aankomt.
Na 5u.17 minuten bereiken we samen de finish. We eindigen in de top-35 algemeen. Wouter 11e Master 2 en ikzelf 16e Master 1.
Een stevige prestatie en een eerste goede test. Geen valpartijen, geen mechanische pech en geen fysieke problemen. Hopelijk een voorteken!!!
Tevreden en voldaan keren we terug naar Roeselare. De motivatie is er en het zelfvertrouwen heeft een extra duwtje gekregen.
De volgende wedstrijd in oktober zal 4 dagen duren en zal de afsluiter zijn van het seizoen.
Roc d'Azur, nous arrivons!



sponsored by DHooghe Beachcleaners




Geen opmerkingen:

Een reactie posten