maandag 29 oktober 2018

Get used 2 the saddle...

Team Archi-Co I 2Rebuild was gisteren aanwezig op de sportbeurs WILL te Kortrijk.
Deze beurs werd voor de eerste keer georganiseerd in België. Een indrukwekkende lijst van (ex)atleten, coaches en bekende gasten waren er 2 dagen te gast. Daarnaast konden er enkele sportspecifieke trainingen, testen en gesprekken gevoerd worden.
Enkele weken geleden hadden Wouter en ik een bezoek gebracht aan Pulso, een sportlab waar je terecht kan voor advies, preventie, metingen en begeleiding in je favoriete sport. Een gans team staat voor je klaar om je in alle domeinen te helpen beter te presteren.
Op de sportbeurs konden we de nieuwe soort conditietest doen met fietscoach Matthias Boetens. Een lactaattest geeft je een persoonlijk beeld van je conditie. Het geeft ons ook een eerste indicatie van welke intensiteit we zullen kunnen aanhouden tijdens de Cape Epic. Aan de hand van deze test kunnen er persoonlijke trainingszones bepaald worden. Deze zullen we de komende maanden strikt moeten volgen. We kennen nu ook onze FATmax, VLAmax en CARBmax. Allemaal nieuwe gegevens voor ons.
Wouter was het eerst aan de beurt. Terwijl Tia Hellebaut een presentatie gaf in 'the Stadium', prikte Matthias het melkzuur uit het oor van mijn ploegmakker. Het leek alsof de wattages geen vat kregen op Wouter. Met de glimlach werkte hij zijn inspanningsblokken af. Wouter had de laatste maand al flink wat getraind. Zijn vetpercentage is amper 8% en hij trapt 405 Watt. Amai...
Dan was het mijn beurt. Mijn fiets werd op het meettoestel gezet en het zweet kwam al op. Ik keek even rond in de zaal en zag de ene na de andere topatleet passeren.
Pieter Timmers, Thomas Van Der Plaetsen, Koen Naert, ...  vader Borlée...  ik pepte mezelf op en begon de pedalen rond te draaien. De test verliep op een andere manier dan ik gewend was. Na elke blok moest ik de benen stil houden en daarna pas opnieuw beginnen als het melkzuur voldoende gedaald was. Na 5 blokken werd de wattage voor de laatste keer opgetrokken. Ik kon 3' aan 350 watt fietsen. Na 1u10 minuten zat de test erop. Ik was niet tevreden met het resultaat, al is dit wel goed voor de motivatie. Matthias gaf ons onmiddellijk professionele feedback. Wouter en ik kunnen elkaar perfect aanvullen want onze waarden zijn gelijklopend. (toch een geruststelling) De komende maanden mogen we samen trainen. Uit de test kon Matthias veel details vertellen. Zo kunnen we uitrekenen hoelang we aan welke intensiteit kunnen rijden zonder uitgeput de finish te halen en met reserve de volgende dag te starten. Allemaal stof om ons de komende periode mee bezig te houden.

Ik kan jullie niks opleggen, maar wil je meer vooruitgang boeken in je favoriete sport, laat je dan zeker eens testen. Bij Pulso kan je ook terecht als je loper of zwemmer bent. Want meten is meer weten é.
Nu we beide weten waar we staan, kan het specifiek trainen starten. 'Get used to the saddle' is het motto. De lange rustige ritten staan op het programma ondertussen. Hopelijk staan de weergoden aan onze kant in november en december. Als er lezers zijn die ons willen vergezellen, dan zijn jullie zeker welkom! Geen paniek, de snelheid zal laag liggen de komende maanden. De duur echter wat hoger dan ik gewend ben.

JUST DO IT !!!!!


sponsored by Archi-Co, 2Rebuild and Dhooghe Beachcleaners.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten